Każdy zna 'skarbonkę' - logo PKO BP. Granatowo-pomarańczowy znak, monogram literowy PKO, został zaprojektowany przez Pana Karola Śliwkę. Ale na początku znak nie wyglądał dokładnie tak, jak pamiętamy. Pierwsze szkice logo powstały w drugiej połowie lat '60. W wyniku braku poparcia ludu pracy (pani sprzątającej) zrezygnowano ze skarbonki w roli logo, za to umieszczono ją na plakacie banku promującym PAŹDZIERNIK MIESIĄCEM OSZCZĘDNOŚCI. Plakat zdobył złoty medal na Biennale Polskiego Plakatu w Katowicach i w konsekwencji skarbonka powróciła do swej pierwotnej funkcji - została znakiem graficznym banku. Widzimy różnicę? Początkowo znak był czerwony, a w miejscu dzisiejszej kropki była złotówka.
Do niedawna znak banku wyglądał tak:
Granatowa skarbonka, pomarańczowa kropka zamiast pierwotnej złotówki oraz prosta czcionka napisu PKO BANK POLSKI.
Jak jest teraz? Wystarczy wyjść na ulicę, żeby się przekonać. Za modernizację znaku odpowiada White Cat Studio. Sam kształt skarbonki nie uległ zmianie. Zachowano więc najbardziej charakterystyczny element. Zamiast pomarańczowej kropki zastosowano czerwień, a sama skarbonka jest granatowa, przechodząca w czerń. Największa rewolucja miała miejsce na polu liternictwa. W miejscu starej, prostej i dosyć topornej czcionki użyto specjalnie zaprojektowanej, lekkiej i nowoczesnej.
Według mnie to bardzo udany lifting. Uszanowano tradycję, trzon znaku pozostał, natomiast w obecnej wersji efekt jest nowoczesny, solidny, prosty. Co więcej - wyraźnie widać, że to właśnie skarbonka jest dominantą, ona stanowi główny element znaku. Poprzednio skarbonka walczyła o uwagę z czcionką - teraz liternictwo jest uzupełnieniem, nie tłumi, nie przytłacza. I like it :)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz