wtorek, 27 września 2011

starcie gigantów

Ostatnio szperając sobie (z nudów) w internecie natknęłam się na kolejną debatę na temat wyższości i lepszości coca coli nad pepsi i odwrotnie. Nie ukrywam, że patriotycznie popieram biało-czerwonych, czyli..coca colę. Nie wiem, czy potrafię bezbłędnie rozpoznać colę od pepsi, nie mam pojęcia, czy jakkolwiek się różnią składnikowo. Po prostu coca cola przekonuje mnie...wartościami. Jestem wierna coli, bo kojarzy mi się z tradycją, z kolorowym zachodem (będąc dzieckiem). Wydaje mi się, że dokładnie na tym zależało twórcom marki - ludzie identyfikują się z nią, bo towarzyszy im przez całe życie. Jesteśmy otoczeni coca colą, bezbłędnie rozpoznamy jej logo. Właśnie...logo. Logo coli tak naprawdę się nie zmienia. Oczywiście na samym początku przeszło pewne transformacje, ale tak naprawdę odkąd pamiętamy wygląda tak samo. W ramach różnych kampanii opakowania mogą się zmieniać, ale logo pozostaje takie samo.

Z kolei pepsi zmienia wizerunek dosyć regularnie. Nie wiem, czy to na pewno dobrze. Z jednej strony marka pepsi jest tak rozpoznawalna, podobnie jak kolorystyka, ale z drugiej strony - czemu jak mam wybór ZAWSZE sięgnę po coca colę?

Pepsi postawiła na młodzieżowy wizerunek, nowoczesny dizajn, sportowo-imprezowy charakter promocji. Coca cola z kolei 'ogarnia' większy target. Nie dość, że, tak jak pepsi, ma część kampanii skierowaną do młodych, aktywnych, to - w odróżnieniu do pepsi, niesie za sobą 'kierunek prorodzinny'. Pamiętacie coroczne świąteczne kampanie? Święty mikołaj, śnieg, dzieci, prezenty? Coca cola gwarantem szczęśliwych, spokojnych, rodzinnych świąt :P A pamiętacie kolejną kampanię 'rodzinnego stołu'? Nie ma rodzinnego obiadu bez coca coli? Ten kierunek oddziaływania promocji coca coli mówi jasno - chcesz szczęśliwej rodziny? Wybierz coca colę :)

Mały znaczek, logo, a mówi naprawdę wiele. Same skojarzenia: myślę pepsi - myślę o snowboardzie (nie mam pojęcia dlaczego, może kiedyś była jakaś reklama?) ...myślę coca cola - myślę o drewnianym stole, dzieciach, przyjemnej atmosferze, zabawnym świecie rysunkowym wewnątrz automatu z colą (niedawno były takie reklamy). Cola, dla mnie, niesie za sobą dużo więcej. Dlatego ją wybieram :D

Udało mi się znaleźć porównanie transformacji wizerunkowej pepsi i coca coli. Obie marki się zmieniają - to nie ulega wątpliwości. Ale coca cola ma zdecydowanie bardziej spójny wizerunek.




Takie rzeczy można znaleźć w internecie :)


Uważam że coca cola jest po prostu bardziej popularna. Jestem fanką prac projektantów nad wizerunkiem coli. Kilka przykładów lubię wyjątkowo :)


















Brak komentarzy:

Prześlij komentarz